Sund forening tilpasser sig udviklingen i landbruget

Sund landboforening bygger for fremtiden

Kolding Herreds Landbrugsforening (KHL) holder godt fast i medlemmerne, rådgivningsforretningen vokser, økonomien er sund, og på foreningens generalforsamling d. 15. marts blev det offentliggjort, at man vil bygge til de eksisterende lokaler og etablere P-pladser. Et projekt til sammenlagt skønnet 7,5 millioner kroner.

Udvidelsesplanerne blev præsenteret af KHL’s direktør Niels Peter Madsen på generalforsamlingen, som havde samlet cirka 150 deltagere hos KHL på Niels Bohrs Vej i Kolding. - Rådgivningsforretningen vokser, og KHL får derfor flere og flere medarbejdere i disse år. Om tre år kan vi ikke rumme flere medarbejdere i de nuværende lokaler, så det giver god mening at udvide for fremtiden, forklarede Niels Peter Madsen.

TILPASNING OG SIGNAL TIL L&F

Projektet omfatter nedrivning af en ældre naboejendom på Niels Bohrs Vej, som KHL erhvervede i 2015, etablering af p-plads og 526 kvadratmeter nybyggeri. Og mens der er planer om at øge antallet af kvadratmeter for at kunne rumme flere medarbejdere, blev det på generalforsamlingen besluttet at reducere antallet af bestyrelsesmedlemmer fra 12 til 10 efter forslag fra bestyrelsen. Den ser en mindre bestyrelse som en naturlig konsekvens af, at der bliver stadig færre landmænd.

KHL’s formand Hans Damgaard lagde ikke skjul på, at vedtægtsændringen skal ses som et signal til Landbrug & Fødevarer, hvor eksempelvis det årlige delegeretmøde over to dage samler flere hundrede delegerede. En både økonomisk og administrativ stor mundfuld for organisationen. Når der bliver færre landmænd, kan man også indskrænke sig i bestyrelseslokalerne. Det har en meget stor signalværdi, mener KHL-formanden.

MEGET AT GLÆDE SIG OVER

Hans Damgaard, landets yngste landbrugsforeningsformand, aflagde sin første beretning som formand for foreningen, og han havde på foreningens vegne meget at glæde sig over. I en tid med færre og færre landmænd er KHL’s medlemstal kun faldet fire procent siden 2006, omsætningen i rådgivningsforretningen stiger, og der er sorte tal på bundlinjen, hvilket KHL’s medlemmer i øvrigt mærker på den kontante måde: Godt halvdelen af overskuddet – godt 800.000 kroner – er sendt retur til medlemmerne via udlodning. Årets resultat blev 736.000 kroner efter udlodning mod 376.000 i 2015, og der var indtægter for 47,7 mio. kroner i 2016 – cirka 1 mio. kr. mere end i 2015.

- Vi skal fastholde vores eksisterende medlemmer. Jo flere medlemmer, der står bag KHL, jo nemmere bliver vi hørt på Axelborg, i landbruget og omgivelserne. Antallet af medlemmer har en værdi, og vi har ikke noget problem med, at man har flere medlemskaber, lød det fra Hans Damgaard, som opfordrede til sammenhold i erhvervet.

STÅ SAMMEN MED DINE KOLLEGER!

- Mange har en interesse i at opdele os i to kasser – ”økologi” og ”konventionel”. Lige nu er der stort fokus på økologisk produktion, og det kan dele landbruget. I KHL arbejder vi for et samlet landbrug, og jeg vil opfordre til, at man står sammen med sine kolleger. Ingen kender morgendagen, og trenden kan hurtigt vende.

Blandt landbrugets udfordringer i en svær tid nævnte KHL-formanden eksempelvis år med urimeligt lave afregningspriser, den fastlåste handelssituation i forhold til Rusland og udfordringen i at gennemsnitsalderen på den danske landmand i dag er 62 år. Men han glædede sig også over den p.t. øgede efterspørgsel på danske fødevarer fra blandt andet Kina, og over de positive følgevirkninger af Landbrugspakken. Og han omtalte det gode samarbejde, KHL gennem årene har opbygget til de omkringliggende kommuner – både politikere og embedsmænd.

- Vi bliver taget alvorligt som lokal landboforening, og det er helt klart en fordel at blive involveret under tilblivelse af projekter frem for at skulle skrive høringssvar, sagde formanden for den gamle landboforening, som trods sine 148 år er fyldt med vitalt gåpåmod.

SEKS LEGATER UDDELT

På generalforsamlingen blev der uddelt jubilæumslegater til seks unge mennesker, der alle er i færd med at uddanne sig til landbrugserhvervet. Modtagerne var Kresten Aamund, Rebekka Mikkelsen, Emil Mogensen, Frederik Aamund, Nicolai Skjoldemose Johansen & LandboUngdom.