AgroMarkets Kornberegner

AgroMarkets tilbyder:

Få gratis adgang til Kornberegneren, og tjen mejetærskningen hjem.

Med 14 dages gratis adgang til både AgroMarkets og AgroMarkets Kornberegner finder du de bedste nettopriser for hvede, raps, byg, rug og havre.

Kornberegneren viser i de fleste tilfælde, hvordan du tjener ekstra på dine afgrøder svarende til omkostningerne ved mejetærskning.

Vent ikke for længe - tilbuddet er kun gældende i august måned.

KHL-landmænd sætter marksten i banken, og forbedrer havmiljøet i Lillebælt

Stenbunkerne hos Kolding Stenbank på havnen i Kolding vokser dag for dag, og venter på at blive til et kommende stenrev ud for Løverodde ved udmundingen af Kolding Fjord. Borgere og virksomheder er inviteret til at donere deres sten, og Kolding Herreds Landbrugsforening (KHL) opfordrer nu sine medlemmer til at ”sætte marksten i banken”.

- Jeg kommer til at aflevere cirka 25 kubikmeter sten. Som både naturmenneske og landmand er jeg glad for at kunne bidrage med sten til miljøforbedringer i Kolding Fjord og Lillebælt. Miljøet er et fælles ansvar for alle, derfor er det dejligt, at vi landmænd nu kan bidrage til miljøforbedring på en meget konkret måde. For landbruget er også en del af løsningen for et grønnere Danmark, siger landmand Peter-Martin Staugaard, Bjergagergaard i Sdr. Bjert.

STOR SYMBOLSK VÆRDI

Peter-Martin Staugaard har taget imod et tilbud fra KHL om at få sat en container op til marksten til Kolding Stenbank. Landmændene har også mulighed for selv at stå for stentransporten til havnen, og Peter-Martin Staugaard sørger selv for at transportere en del af de mange tons sten fra Bjergagergaard til ”banken”. I den forbindelse er KHL ved at arrangere en fælles "afleveringsdag" onsdag den 2. december, hvor håbet er, at landmændene vil starte traktorerne op og fylde en vogn med sten og køre til modtagepladsen på havnen i Kolding.

Stenbank- Symbolikken i at levere sten til et kommende stenrev, der vil forbedre vilkårene for fjordens og bæltets dyr og planter, er stor. Mange stenrev er i tidens løb forsvundet på grund af stenfiskeri. Stenene er bogstaveligt talt blevet brugt som fundament for det danske velfærdssamfund – til byggerier, havne, moler osv. Nu betaler vi tilbage til havet, og jeg er stolt over, at landbruget også er bidragsyder til at forbedre miljøforholdene i fjorden og bæltet, siger Peter-Martin Staugaard.

Det er Kolding Kommune og Naturpark Lillebælt, som står bag stenbanken. Alle kan donere sten, så stenrevet er et fælles folkeligt projekt. Målet er at kunne danne et stenrev af minimum 500 kubikmeter sten ud for Løverodde. Stenrev er et vigtigt levested for mange dyr og planter i havet. Her lever bl.a. muslinger og tang, der kræver et hårdt underlag at hæfte sig til, og hvor fisk og krabber kan finde skjul og føde.

Billede:
Peter-Martin Staugaard, Bjergagergaard, donerer cirka 25 kubikmeter stent til Kolding Stenbank.

FÆLLES KOLDING-INITIATIV

- Det er fantastisk for havmiljøet, at også landmændene vil bidrage med sten. Landmændene har mange marksten liggende, og KHLs initiativ er et stort bidrag til det kommende stenrev og understreger, at det her er et fælles Kolding-initiativ. For både erhvervsliv og private borgere. Vi har alle ansvaret for et godt havmiljø, siger medlem af byrådet i Kolding for Venstre, Eea Haldan Vestergaard. Hun fostrede ideen til Kolding Stenbank, og er bankens formand.

Eea Haldan Vestergaard understreger, at Kolding Stenbank kan bruge alle marksten, men ikke flint og slet ikke beton og murbrokker.

- Brug helst de nysamlede sten eller stenbunker hjemme ved gårdens bygninger, og lad være med at rydde gamle stenbunker ude i marken, da de er vigtige levesteder for padder, firben og insekter. Vi skal jo nødigt ødelægge levesteder for dyr på land for at gavne dyr på havbunden, siger hun.

Peter Martin Staugaard, Landmand, T: +45 2028 6916.

Eea Haldan Westergaard, Kolding Byråd (V), Formand Kolding Stenbank, T: +45 2976 7689.

Lars Schmidt, KHL, Chefkonsulent Miljø, T: +45 2013 3325.

Åbent Landbrug 2022

Tag familien med, og kom til Åbent Landbrug søndag d. 18. september fra kl. 10.00 - 16.00. Du kan vælge mellem det store Åbent Hus eller den mere private rundvisning. I år åbner vi dørene fem forskellige steder. Tag et kig, vælg og bestil dine billetter.

KHL Rapstjek - intet er for godt til din raps

- Rapsen tilses rutinemæssigt, det giver ro i maven, og jeg kan koncentrere mig om andre opgaver. Derfor skal jeg have rapstjek igen i år, fortæller landmand Niels Blem Sørensen, der tidligere har benyttet sig af tilbuddet om et rapstjek.

Rentemøde

Endnu en gang er Jørgen Thorø og John Jensen dine værter ved årets rentemøde, der holdes onsdag d. 12. oktober hos KHL. Kom og lyt, når de sætter fokus på renter, lånetyper, centralbanken, verdensøkonomien og meget mere.

Spar tid og penge med leverandørservice

Uden at røre en finger, kan du betale dine regninger til KHL. Det eneste, det kræver, er en mail til os, hvor du bekræfter, at vi har tilladelse til at hæve pengene på din konto.

Miljøteknologi

Puljen for Økologisk Investeringsstøtte forventes at åbne i december, og det bliver sidste gang, der kan søges i denne kategori. Ønsker du at søge tilskud til Miljø- og klimateknologi, er det oktober måned, du skal fokusere på.

Forsikringsrådgivning

At vælge forsikringsselskab, afdække risici eller opgøre krav efter en skade kan være en opgave, der kan stige alle til hovedet. KHL har indgået et samarbejde med Dansø Forsikringsmæglere, hvor du kan få uvildig rådgivning samt forsikringstilbud til den bedste pris.