Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Læs mere. Jeg accepterer cookies fra dette website

Accepter

Sæt kursen for din fremtid!

Budgetterne for 2016 er ved at blive lavet, og det er for mange med et skuffende resultat til følge. Der er skuffende prisniveauer på afgrøderne, og mange animalske producenter er udfordret på bytteforholdet.

Skrevet af driftsøkonomikonsulent Jens Brandenborg

Samtidig bliver likviditeten for nogles vedkommende yderligere belastet af, at afdragsfriheden på mange realkreditlån ophører enten i 2016 eller i de kommende år.

Hvad skal der ske?

Mange vil uden tvivl stille sig selv det spørgsmål i den kommende tid. Behovet for afklaring af bedriftens fremtid er vigtig. Hvordan overvindes krisen på den korte bane? Hvordan bliver bedriften mere konkurrencedygtig på den lange bane. Her er det som virksomhedsejer vigtig at vise evne og vilje, for tager du selv føringen, er det lettere at få tingene igennem ved sine samarbejdspartnere.

Brug dine styrker, og skab fremtiden

I hvilken retning vil jeg, og hvad vil jeg med min bedrift? Ja, det kan være de første spørgsmål i strategiarbejdet. Vigtigheden af, at få overblikket over sin bedrift og sat kursen skal ikke underkendes.

Som en del af det indledende arbejde i strategiprocessen, er det vigtigt at få analyseret din ejendom. En virksomhedsbeskrivelse samt et overblik over udfordringer og potentialer. Alle bedrifter har nogle styrker, der skal være de bærende elementer i virksomhedens fremadrettede eksistens, men samtidig er der også nogle svagheder og trusler, der skal minimeres.

Analysen skal bruges til at få afklaret, hvad jeg og min familie vil, og hvad jeg/vi vil med vores bedrift i fremtiden. Hvad er vores vision? Dels hvordan får vi gjort den nuværende bedrift endnu bedre, men samtidig hvordan bruger vi vores styrker til at udvikle vores bedrift.

Find de målbare mål

Her er det vigtigt at forholde sig til de analyser, der bliver lavet af bedriften samt din egen person. At være klar til at erkende, at der er nogle svagheder, hvor der er behov for handling. Det er også vigtig at få nedbrudt visionen til målbare mål. Herefter er det tid til at sætte kursen, og få den kommunikeret ud. Både til eksterne samarbejdspartner, men også internt, så medarbejderne har en klarhed over, hvad målet er for bedriften.

Målet er, at der kommer ro på fremtiden. Du har fundet dine/bedriftens stærke og svage sider, og der er afstukket klare mål, der arbejdes hen imod for at sikre en bedrift, der er konkurrencedygtig i fremtiden.