Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Læs mere. Jeg accepterer cookies fra dette website

Accepter

Nej tak til ugyldige vaskecertifikater

Kollegialt sammenhold minimerer risikoen for svinepest i Danmark. - Det er nemlig landmandens eget ansvar at tjekke vognmandens vaskecertifikat når der afhentes svin på ejendommen - og det er ukollegialt at omgås reglerne, lyder det fra svineproducent Hans Christian Carstensen.

Svineproducent Hans Christian Carstensen fra Gram og hans medarbejdere er travlt optagede af at læsse en lastbil med 560 styk 30 kilos grise, som denne tirsdag skal køres til videre opfedning i Polen. En dyrlæge fra Fødevarestyrelsen kontrollerer, at grisene er i god sundhedstilstand, og Hans Christian Carstensen tjekkede allerede dagen før på www.tjekvogn.dk, at lastbilens røde vaskecertifikat ville være gyldigt, når bilen, der havde været i Polen, ankom til hans ejendom.

Her produceres årligt 21.000 30 kilos grise. De 19.000 eksporteres til Polen, og Nørregård får besøg af en svineeksportlastbil cirka hver 14. dag.

Nemt at tjekke vaskecertifikatet

- Det er så enkelt at tjekke vaskecertifikatets gyldighed og at de branchebestemte karantæneregler er overholdt. Man får lastbilens registreringsnummer hos vognmanden og indtaster det på www.tjekvogn.dk, og hermed har man overblik over, hvornår vaskecertifikatet er udstedt. Dermed har landmanden sikkerhed for, at lastbilen har overholdt sin karantæneperiode, når den ankommer til gården, siger Hans Christian Carstensen, som er bestyrelsesmedlem i Kolding Herreds Landbrugsforening, KHL.

- Branchen har valgt at indføre Danish Transportstandard med det formål at forhindre spredning til Danmark af sygdomme som afrikansk svinepest og PED fra højrisikolande som blandt andet Polen. Når en lastbil til svinetransport ankommer sydfra til den dansk-tyske grænse, skal den være renvasket. Den desinficeres og skal herefter være i karantæne i 48 timer før ankomst til landmandens besætning. Det er landmandens ansvar at tjekke vognmandens vaskecertifikat. Desværre omgås reglerne i nogle tilfælde af kolleger, som ikke tjekker vaskecertifikatet. Det er i sidste ende landmændenes ansvar at acceptere bilerne, og det er meget ukollegialt at tage lemfældigt på reglerne, siger Hans Christian Carstensen.

Alle bør være deres ansvar bevidst

- Smittebeskyttelse er i høj grad landmandens ansvar, og jeg så gerne, at dyrlægen fra Fødevarestyrelsen, som er til stede ved læsning af grise til eksport, også tjekkede vaskecertifikatet. Man løber en risiko på hele branchens vegne, hvis der ikke er fuldt fokus på risikoen for spredning af sygdomme med snavsede lastbiler i Danmark. I dag er det for eksempel lovligt for en udenlandsk lastbil at transportere svin mellem flere danske besætninger, blot lastbilen har overholdt sin 48 timeres karantæne og desinfektion ved grænsen. Det er beklageligt, for den form for transport øger risikoen for smitte af afrikansk svinepest og PED, der ikke er langt fra Danmarks grænser. Det er derfor vigtigt, at alle, der arbejder i svineproduktionen, er deres ansvar om smittebeskyttelse bevidst.

Hans Christian Carstensen, som er formand for KHL’s Fokusgruppe Svin, glæder sig i øvrigt over, at Videnscenter for Svineproduktion, som definerer reglerne for karantæne, har besluttet at indføre en ny 12 timers karantæneregel for svinetransporter.

- Ifølge den nye regel kan karantænetiden for lastbiler nedsættes til 12 timer, hvis de vaskes indvendigt med varmt vand og sæbe. Den ordning er efter min opfattelse mere sikker end desinfektion og efterfølgende 48 timers karantæne, siger den sønderjyske svineproducent.

For flere oplysninger kan du kontakte Hans Christian Carstensen på +45 6176 3366.