Hans Damgaard, bestyrelsesformand KHL

KHL OPFORDRER TIL SAMMENHOLD MELLEM KONVENTIONELLE OG ØKOLOGISKE LANDMÆND

- Vi er alle landmænd med stolte traditioner for at stå sammen – uanset om vi driver konventionelt eller økologisk landbrug. Derfor accepterer vi ikke at blive spillet ud mod hinanden på baggrund af en dagsorden uden meget hold i virkeligheden, lyder det fra formanden for Kolding Herreds Landbrugsforening, Hans Damgaard.

KHL-formanden henviser til den seneste tids debat om dansk landbrug på baggrund af Coop’s blad Samvirke, som på forsiden har bragt et billede af en person, der bærer sikkerhedsdragt, gasmaske og handsker for at kunne spise en salat. Artiklen inde i bladet handler om pesticidrester på frugt og grønt i konventionelt landbrug.Niels Peter Landmark

HANS DAMGAARD BAKKES I SIN OPFORDRING TIL SAMMENHOLD PÅ TVÆRS AF PRODUKTIONSFORMER OP AF FORMANDEN FOR FOKUSGRUPPE ØKOLOGI I KHL, NIELS PETER LANDMARK

- Landbruget har altid forandret sig. Lige nu ser vi desværre en tendens til, at medierne forsøger at opdele landbrugsproduktionen og dermed landmændene i to skarpt adskilte grupper – ”økologi” og ”konventionel” – hvilket Samvirkes forsidebillede er et godt eksempel på.

Landbrug & Fødevarer rummer alle produktionsformer, og KHL har mange økologer blandt sine medlemmer. Sådan skal det være, og jeg vil stærkt opfordre til, at vi som landmænd holder sammen. Uanset den igangværende debat. Den må ikke adskille landbruget i to dele, siger Niels Peter Landmark, der driver økologisk landbrug.

VI PRODUCERER DE VARER, FORBRUGEREN EFTERSPØRGER

- Grundlæggende producerer vi de fødevarer, markedet efterspørger, og jeg er stolt over at repræsentere både økologer og konventionelle landmænd. Som forbruger kan man meget apropos Samvirkes forside nemt få det unuancerede indtryk, at økologi er godt og konventionelt er skidt. Så enkelt er det ikke, og debatten kører meget på følelser og uvidenhed. Økologi er en trend lige nu, og det kan ændre sig i morgen. Jeg mener blot, at forbrugerne bør tage deres valg på et oplyst grundlag og ikke lade sig styre af følelser, siger KHL-formanden Hans Damgaard.

- Dansk landbrug har gennem mange år arbejdet på at udvikle den økologiske produktion, som i dag er i verdenseliten, sideløbende med at det konventionelle danske landbrug har stort fokus på dyrevelfærd og har et forbrug af medicin og planteværnsmidler, der er blandt de laveste i verden. Det sikrer stor efterspørgsel på danske konventionelle og økologiske landbrugsprodukter af høj kvalitet kloden rundt.

Så har man som forbruger fokus på miljø og dyrevelfærd, vil jeg opfordre til, at man først og fremmest køber danske fødevarer fra et samlet dansk landbrug, der gerne rummer alle produktionsformer, lyder det fra Hans Damgaard.